X
تبلیغات
گروه آریاکوه،طبیتگردی ایران،کوهپیمایی

چگونه درست کوله ببندیم؟

در این پست روش درست چیدن لوازم در کوله پیش از اجرای برنامه توضیح داده خواهد شد.

چیدن لوازم در کوله پشتی تصویر

درست چیده نشدن لوازم در کوله علاوه بر اینکه سبب ناراحتی در برنامه می شود نهایتا شما را مجبور به باز کردن کوله و دوباره چیدن لوازم خواهد کرد.

برای شروع باید دانست که میزان مناسب وزنی که برروی پشت می توان حمل کرد 10 تا 20 درصد وزن بدن فرد می باشد. البته در بسیاری از برنامه ها مجبور هستیم این قانون را شکسته و تا 25 درصد وزن بدن در افراد معمولی و در افراد آماده تا 30 درصد وزن بدن کوله با خود حمل کنیم.

تقسیم وزن

توزیع و تقسیم مناسب وزن در کوله از مواردی است که میزان خستگی کوهنورد را کاهش می دهد. در مسیرهای پیاده روی یا کوهنوردی معمولی قرار دادن بارهای سنگینتر نزدیک به پشت قفسه سینه سبب بهتر شدن تعادل و افزایش استقامت کوهنورد خواهد شد. بعنوان مثال جای كيسه خواب یا زیر انداز در انتهاي كوله پشتي بوده و جای مناسب اجناس سنگينی مثل قوطي هاي كنسرو، وسايل فني و ...در نیمه بالایی کوله و چسبیده به پشت خواهد بود.

به تصویر توجه شود، مرکز ثقل بدن تقریبا در حوالی نوک فلش زرد رنگ بوده. نیروی وزن کوله پشتی در صورتیکه به این نقطه وارد شود (مانند این تصویر) کمترین خستگی را در بر خواهد داشت. البته در پستهای آینده در مورد نحوه چیدن کوله در مسیرهای صعب العبور توضیح داده خواهد شد.

دسترسی به لوازم ضروری در کوله باید آسان باشد بنابراین کیت کمکهای اولیه، نقشه، قطب نما، اسپری دور کننده سگ، کاپشن ضد آب، دستکش و .. را در جيبهاي کناری و درب كوله پشتي جاي دهيد.

وجود تعادل وزن بین راست و چپ کوله بویژه در مسیرهای با شیب تند و نامتعادل بسیار مهم است و از خستگی زودرس یکی از شانه ها جلوگیری می کند.

فشرده سازی لوازمی مانند کیسه خواب یا کت پر یا سایر لوازم با قابلیت فشرده شدن و پر کردن فضاهای خالی با لوازمی مثل جوراب اضافی، تیشرت اضافی علاوه بر جا باز کردن داخل کوله از ایجاد سر و صدا در هنگام حرکت جلوگیری خواهد کرد.

• در صورتیکه در یک برنامه زمستانه یا بهاره شرکت دارید و احتمال بارش یا خیس شدن لوازم وجود دارد با استفاده از یک نایلون بزرگ که از داخل همه لوازم را در بر میگیرد کوله خود را ضد آب کنید. مخصوصا توجه داشته باشید که لوازم پر در صورت خیس شدن مدت زیادی طول می کشد تا خشک شوند (لینک).

• تمام لوازم را داخل کوله قرار دهید. وسایلی که از اطراف کوله آویزان هستند مانند لیوان، طناب، بطری آب، کاپشن و غیره علاوه بر اینکه سبب بی تعادلی و لنگر انداختن کوله می شوند احتمال گیر کردن کوله به درختان یا لبه های سنگی و ایجاد خطر را زیاد می کنند.

• قانون کلی دیگری که باید اشاره شود قرار دادن مواد عذایی در سطحی بالاتر از بسته بندی مواد سوختی است.

• استفاده از ظروف یا لیوان شکستنی و شیشه ای ممنوع بوده.

• کاور کوله سبب محافظت کوله از تابش آفتاب، گرد و خاک، روغن و آلوگی های هنگام حمل و نقل با وانت یا اتوبوس می شود.

نگارش و گردآوری آریاکوه، با استفاده از: Learning adventure و وبلاگ باشگاه کوهنوردی باران شهرستان اسدآباد


برچسب‌ها: کوله پشتی , کوله چینی
+  نوشته شده در  93/01/03ساعت   توسط نادر-آرشام  | 

آشپزی در ارتفاعات کوهستان

تفاوتهای آشپزی در ارتفاعات بالای کوهستان با شرایط ارتفاع معمولی شهرها در این پست توضیح داده می شود

نقطه جوش آب در ارتفاعات کوهستان چند درجه پایین تر است؟ جوشیدن آب در دمای پایینتر در ارتفاعات کوهستان مطلبی است که همه کوهنوردان از آن اطلاع دارند اما اینکه دمای یک لیوان چای تازه دم در قله دماوند چقدر است یا در قله توچال آب در چه دمایی می جوشد نکته ای است که خیلی ها علاقه دارند بدانند. با کلیک روی «این لینک» جدول دمای جوش آب در ارتفاعات مختلف را ببینید و جواب سوال خودتان را بیابید.

تاثیر ارتفاع بر آشپزی:

نکته کاربردی:

در صورتی که برای آشپزی در ارتفاع برنامه ریزی می کنید نیاز به سوخت بیشتر و همچنین افزودن بیشتر آب به غذا را در نظر بگیرید. بهتر است در ارتفاعات از غذاهای نیمه پخته و نیمه آماده بیشتر استفاده شود تا زمان و سوخت کمتری برای آماده سازی غذا صرف شود.

تغیرات نقطه جوش آب به همراه افزایش سرعت تبخیر آب آشپزی در ارتفاعات را مشکل می کند. برای جبران این تعییرات شما نیاز به افزایش زمان پخت یا تغییر محتویات غذا خواهید داشت. به صورت حدودی باید در نظر داشت که برای غذاهایی که در ارتفاع پایین در کمتر از 20 دقیقه می پزند به ازای هر 1000متر افزایش ارتفاع باید 3 دقیقه به زمان پخت اضافه کرد. همچنین برای غذاهایی که در اراتفاع پایین بیشتر از 20 دقیقه زمان برای پخت نیاز دارند به ازای هر 1000متر افزایش ارتفاع باید 6 دقیقه به زمان پخت اضافه کرد.

با کمک از Wild backpacker


برچسب‌ها: آشپزی در کوهستان , نقطه جوش آب در ارتفاع
+  نوشته شده در  92/12/29ساعت   توسط نادر-آرشام  | 

اثرات منفی دوزهای بالای ویتامین E و ویتامین C برروی تمرینات استقامتی

بسیاری از ورزشکاران بر این اعتقادند که استفاده از مکمل ها و ویتامین ها نقش موثری در اثر بخشی تمرینات آنها دارند. اما مقاله ای که اخیرا در «مجله فیزیولوژی» چاپ گردیده (لینک) شواهدی دیده شده که استفاده از میزان زیاد برخی ویتامینها می توند اثر منفی بر روند پیشرفت در ورزشهای استقامتی داشته باشد. در این مطالعه در یک دوره 11 هفته ای اثر 1000 میلی گرم ویتامین C و 235 میلی گرم ویتامین D بر تمرینات استقامتی ورزشکاران بررسی شد. نتایج مطالعه نشان داد که اگرچه ورزشکارانی که از این میزان ویتامین استفاده کرده بودند از نظر تستهای استقامتی و ظرفیت هوازی (VO2max) شبیه به بقیه ورزشکاران بودند ولی در بررسی سلولهای عضلانی آنها پروتئین هایی که وظیفه تولید عضله جدید و تولید انرژی را بعهده داشتند افزایش چندانی نداشتند.

بطور خلاصه در حال حاضر ورزشکاران نباید نگران استفاده از مکمل ها باشند و مطالعات بیشتری نیاز است تا اثر بد یا خوب مکمل ها بر کارکرد ورزشی مشخص شود. پیشنهاد می شود ورزشکاران از مواد غذایی طبیعی برای براورده کردن نیازهای بدن خود استفاده کنند و استفاده از مکمل ها را تنها با توصیه پزشکان و موارد خاص در پیش بگیرند.

مطالب مرتبط:

                -VO2max در ورزش به چه معنی است؟


برچسب‌ها: مکمل , پزشکی ورزشی , ویتامین , تمرینات استقامتی
+  نوشته شده در  92/12/25ساعت   توسط نادر-آرشام  | 

گلوکزامین اثری بر زانودرد ندارد!

مکمل گلوکزامین اثری بر کم کردن سرعت تخریب غضروفی مفاصل و درد مزمن زانو ندارد. در مطالعه ای که در 11 مارس 2014 در مجله پزشکی «آرتریت و روماتولوژی» چاپ شد با بررسی 200 نفر با مشکل درد خفیف تا متوسط زانو در مدت 2سال به این نتیجه رسیده شد که کسانی که روزانه 1500 میلی گرم گلوکزامین می خوردند در مقایسه با سایرین میزان بهبودی بیشتری در MRI نداشته و همچنین گلوکزامین سبب کاهش درد زانو در آنها نشده. جالب است که در امریکا 10% افراد بالغ از گلوکزامین استفاده می کنند.

با استفاده از WebMD


برچسب‌ها: گلوکزامین , زانو درد
+  نوشته شده در  92/12/22ساعت   توسط نادر-آرشام  | 

مشخصات فلاسک های با کارایی بالا

• فلاسکهای با حجم بالاتر توانایی بیشتری برای گرم نگه داشتن خواهند داشت. بنابراین در یک تیم داشتن یک فلاسک بزرگتر بجای تعدادی فلاسک کوچک به معنی چای داغتر برای تک تک افراد است.

• گشادتر بودن دهانه فلاسک باعث اتلاف بیشتر انرژی می شود. بنابراین فلاسکهای با دهانه تنگ انتخاب بهتری می باشند.

• فلاسکهای با قد خیلی بلند و باریک به سبب اینکه برای ثابت نگه داشتن لایه داخلی نیاز به اتصال دولایه جایی در انتهای بدنه است اتلاف انرژی بیشتر و در نتیجه کارایی کمتری دارند.

• معمولا فلاسکهای با درب پیچی نسبت به انواع درب فشاری مدت طولانی تری دما را حفظ می کنند.

• نیازی به اشاره نیست که فلاسکهایی که از خلا (یا گاز بی اثر) بین دوجداره برخوردارند کارایی بهتری نسبت به انواع ارزان قیمت با عایق معمولی دارند.

• انواعی از فلاسکها یک کاور محافظ عایق هم دارند که کمک به بالا بردن کارایی فلاسک می کند.


مطالب مرتبط:

                راهکارهایی برای افزایش قدرت گرم نگه داشتن فلاسک


برچسب‌ها: فلاسک , آشپزی در کوهستان
+  نوشته شده در  92/12/21ساعت   توسط نادر-آرشام  | 

VO2max در ورزش به چه معنی است؟

VO2 (یا مصرف اکسیژن) به معنی حجم اکسیژن مصرف شده در بدن شما برای تبدیل (سوزاندن) مواد غذایی مصرف شده به مولکول های انرژی (ATP) است.این مولکول های انرژی زا بعدا در سلول ها مصرف شده و منجر به حرکت، تولید گرما و ... می شوند. VO2max در واقع بیشترین میزان اکسیژنی است که بدن یک ورزشکار می تواند آنرا مصرف کند. به عبارت دیگر این شاخص بیانگر حداکثر انرژی است که یک ورزشکار می تواند تولید کند.

برای افرادی که علاقه دارند میزان VO2max خود را اندازه بگیرند در این آدرس راههایی برای محاسبه VO2max ارائه شده.

با استفاده از http://www.shapesense.com/fitness-exercise/articles/vo2-and-vo2max.aspx


برچسب‌ها: VO2max , توان هوازی , ورزش استقامتی
+  نوشته شده در  92/12/18ساعت   توسط نادر-آرشام  | 

دانلود رایگان کتاب گره ها

دانلود رایگان کتاب The Morrow Guide to Knots

آموزش گام به گام بصورت تصویری برای تدریس آسان هنر گره زدن برای سنگ نوردان، ماهیگیران و طبیعت گردان


دانلود از این لینک


برچسب‌ها: گره ها
+  نوشته شده در  92/12/13ساعت   توسط نادر-آرشام  | 

بادلرز (سوز)

احساس سرمای بیشتر در مواجهه با باد زمستانی تجربه ای است که همه کوهنوردان از آن آگاهی دارند، گاهی به آن «سوز سرما» هم میگویند. مسئله ای که اهمیت این سوز را بیشتر می کند بالا رفتن احتمال یخ زدن مناطقی از بدن است که در برابر باد محافظت نشده اند؛ مانند نوک بینی، گوشها، یا انگشتان فرد بی دستکش. محققان برای توصیف دقیقتر این «سوز»، شاخصی به نام «بادلرز» تعریف کرده اند. این شاخص با در نظر گرفتن دو فاکتور دمای هوا و سرعت باد طبق جدول زیر محاسبه می شود.

بطور مثال وقتی دمای هوا منفی 10 درجه و سرعت باد 30 کیلومتر در ساعت باشد شاخص بادلرز برابر منفی 20 درجه خواهد شد و این به این معنی است که خطر یخ زدگی نواحی باز پوست برابر خطر یخ زدگی در هوای منفی 20 درجه ساکن است. تقریبا می شود تصور کرد که فرد درحالیکه در دمای منفی 10 است احساس سرمای منفی 20 را دارد (البته همانطوری که در پستهای بعدی اشاره خواهد شد این گفته زیاد صحیح نیست).

نکته مهمی که در جدول وجود دارد رنگهای خانه های جدول است. خانه های قرمز نشاندهنده دماهایی است که در کمتر از 10 دقیقه احتمال یخ زدن (سرمازدگی) نواحی باز پوست گرم درصورتیکه ناگهان در معرض سرمای محیط قرار بگیرند وجود دارد. خانه های آبی نشاندهنده احتمال یخ زدن نواحی باز پوست گرم در 10 دقیقه درصورتیکه ناگهان در معرض محیط سرد قرار گیرند هستند. نواحی خاکستری بیانگر احتمال یخ زدگی در تماس طولانی با هوای سرد است.

دقت شود که جدول به تازگی (سال 2001) توسط سازمان هواشناسی کانادا تصحیح شده و با جداول قدیمی اندکی متقاوت است. دما به درجه سانتی گراد و سرعت باد بر حسب کیلومتر بر ساعت در ارتفاع 10 متری از سطح زمین (همان سرعتی که سایتهای هواشناسی گزارش میدهند) در نظر گرفته شده.


برچسب‌ها: بادلرز , سرمازدگی , زمستان
+  نوشته شده در  92/12/12ساعت   توسط نادر-آرشام  | 

مصرف داروهای مکمل های نه تنها برای افراد سالم فایده ای ندارد بلکه در برخی موارد مضر است!

در شماره دسامبر 2013 مجله طب داخلی (Annals of Internal Medicine) سه مقاله در مورد اثرات مصرف مکمل های ویتامین و معدنی بر پیشگیری از بیماریهای مزمن و جدی مانند سرطان، بیماری قلبی و ... چاپ شد. در این مطالعات که بر روی هزاران نفر انجام شده مکررا مشاهده شد که این مکمل ها نه تها اثر مفیدی ندارند بلکه در مواردی موجب اثرات نامطلوبی نیز می شوند. بعنوان مثال مصرف ویتامین E، مقادیر زیاد ویتامین A و بتاکاروتن با افزایش میزان مرگ و میر همراه بوده است در حالیکه سایر آنتی اکسیدانت ها، گروه ویتامین های B و اسید فولیک اثر مثبت واضحی نداشته اند. بنابر این به عموم مردم توصیه می گردد که از مصرف این مکمل ها خودداری کنند مگر در مواردی که علایم واضح کمبود ویتامین یا مواد معدنی مشاهده گردد. تنها موردی که نمی توان با قطعیت در مورد آن بحث کرد مصرف مکمل های ویتامین D می باشد، که هنوز تحقیقات بیشتری برای مقایسه منافع و مضرات آن باید صورت گیرد. بنابراین افراد بالغ که تغذیه مناسبی دارد و از بیماری خاصی رنج نمی برند نیازی به مصرف هیج مکملی ندارند.


برچسب‌ها: مکمل , ویتامین
+  نوشته شده در  92/12/11ساعت   توسط نادر-آرشام  | 

کاربرد زیپ دوطرفه در کاپشن چیست؟

به کاربردن زیپ های دوطرفه در کاپشن های کوهنوردی یا کت پر علی رغم حساسیت بیشتر آنها در برابر شکستگی و همچنین بسته شدن سختتر قطعا نشاندهنده وجود مزایایی قابل توجه برای این زیپها است. زیپ دوطرفه معمولا در کاپشن های تمام زیپ (با یقه بلند) استفاده شده و به فرد اجازه می دهد در حالیکه زیپ اول تا بالای یقه بالا کشیده شده به کمک زیپ دوم قسمتی از زیپ را از سمت پایین باز کند. سوال از پیش کسوتان کوهنوردی و گوگل کردن در میان انبوه صفحات وب منتهی به نتایج زیر شد که شاید باعث شود دفعه بعد که به سراغ خرید کاپشن می روید به وجود این نوع زیپ دقت کنید.

• مهمترین کاربرد این زیپ برای سنگنوردان است. در فصول سرد سال حمایت دادن به همطناب بدون استفاده از کت پر یا کاپشن گرم تقریبا امکان پذیر نبوده. یکی از مشکلاتی که در این حالت وجود دارد تداخل هارنس با کت یا کاپشن است. با استفاده از کاپشنهای دارای زیپ دوطرفه به راحتی می توان بدون بالا زدن کمر کت و بوجود آمدن احساس سرما یا تداخل لباس با ابزارهای حمایت و طناب به حمایت همطناب پرداخت.

تصویر حمایت با کت پر

• کاربرد دیگر برای کوهپیمایان است. در مواقعی که دمای هوا چندان پایین نیست با باز کردن زیپ از سمت پایین، فشار وارده بر روی کمر کمتر شده و در کاپشن های بلندتر اجازه تحرک بیشتر به فرد داده می شود. این ویژگی بخصوص برای خانمها و/یا افرادی که از چاقی پایین تنه رنج میبرند مفید است.

• استفاده دیگری که زیاد هم دور از ذهن نمی باشد: شاید در مواقع «شکار خرگوش!» این نوع زیپ آزادی عمل بیشتری برای استفاده کننده از کاپشن ایجاد کند!


برچسب‌ها: زیپ دوطرفه , کاپشن , سنگنوردی
+  نوشته شده در  92/12/06ساعت   توسط نادر-آرشام  | 

 

  RSS